De belofte van ‘tonight’

Everything
Will be all right
Tonight

(Iggy Pop, Tonight)

Te gast bij Pauw & Witteman, sprak Thomas van Luyn onlangs over disco als ‘de muziek van het verlangen’. In die muziek wordt volgens hem iets tot uiting gebracht dat heel wezenlijk is voor de mens: ‘Het verlangen naar dat de dingen beter zullen zijn. Disco gaat heel erg over dat de dingen beter zullen worden – wanneer? Tonight. Nu is het misschien allemaal vervelend, maar tonight it’s gonna be all right.’

Dat kan kloppen, maar ‘tonight’ is al veel langer een belangrijk woord in de popmuziek. In de jaren 50 beloofde Elvis ‘good rockin’ tonight’, Carl Mann zong ‘we’re gonna rock and roll tonight’, en doo-wopgroep The Mello-Kings zong het prachtige Tonite, Tonite:

Begin jaren 60 waren er onder meer The Easybeats die in Friday On My Mind over hun verlangen naar het weekend zongen, en dan vooral vrijdagavond:

Tonight
I’ll spend my bread
Tonight
I’ll lose my head
Tonight
I’ve got to get
Tonight

In de hardrock van de jaren 70 werd ‘tonight’ (net als ‘all night long’) zó’n cliché dat de parodiegroep Spinal Tap een nummer de titel Tonight I’m Gonna Rock You Tonight meegaf.

Erg is het overigens niet, dat ‘tonight’ zo’n cliché is geworden in de popmuziek. Het is een onvergankelijk, zijn primitieve kracht nooit verliezend cliché, en zulke mag je beschouwen als een godsgeschenk.

Smachten

Het mooie van ‘tonight’ is de belofte die het woord inhoudt. Vanavond gaat het gebeuren, wat dat ‘het’ ook moge zijn. Het heeft iets magisch, iets bezwerends, het idee van ‘tonight’ laat alle problemen alvast verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het is zo’n woord dat smachtend gezongen wordt – was het alvast maar zover.
kiss
Tonight
I wanna give it all to you
In the darkness
There’s so much I wanna do
(Kiss, I Was Made For Lovin’ You)

Wát de zanger van Kiss precies in het donker wil doen, laat zich niet moeilijk raden. Het is de belofte die ‘tonight’ in zich houdt, waar de liedjes meestal in bedekte termen aan refereren. Zangeres Betty Wright maakt het in Tonight Is The Night vrij expliciet:

Tonight is the night that you make me a woman
You said you’ll be gentle with me, and I hope you will

(In de versie op Betty Wright Live vertelt Betty hoe ze het aan haar moeder liet horen, die zei dat ze de melodie mooi vond, maar het niet in haar hoofd moest halen om die tekst te zingen. Gelukkig luisterde ze niet naar haar moeder.)

‘Tonight’ is bijna per definitie romantisch, spannend, opwindend. Het zal geen toeval zijn dat er maar weinig popliedjes over de ochtend of de middag gaan. Als Tonight, Tonight van de Smashing Pumpkins This Afternoon, This Afternoon zou heten, zou het belachelijk zijn. Terwijl je nu makkelijk meegaat in de grote woorden die Billy Corgan gebruikt:

We’ll crucify the insincere tonight, tonight
We’ll make things right, we’ll feel it all tonight, tonight
We’ll find a way to offer up the night tonight
The indescribable moments of your life tonight
The impossible is possible tonight, tonight
Believe in me as I believe in you, tonight

Het onmogelijke is mogelijk, tonight. ‘Forever’s gonna start tonight’, zong Bonnie Tyler. Het moment mag eeuwig duren, je denkt nog liever niet aan morgen: ‘We’ve got tonight, who needs tomorrow?’.

Tomorrow doesn’t matter
When you’re moving your feet
It’s all about tonight
Yeah we’ll be dancing and singing
And climbing up on the tables
We’ll be rocking this party
So tell the DJ don’t stop
Grab someone if you’re single
Grab someone if you’re not
It’s all about tonight
(Pixie Lott, All About Tonight)

Magisch, romantisch, huiveringwekkend

Eén van mijn favoriete ‘tonight’-liedjes is Atomic van Blondie, dat ook even voorbijkomt in de disco-medley die Thomas van Luyn doet in zijn laatste theatershow. Weer zo’n nummer dat een magische lading krijgt door het woord ‘tonight’, dat vaak voorkomt in de behoorlijk minimale tekst. ‘Tonight, make it magnificent’, zingt Debbie Harry op de dansvloer, ‘make me tonight’. (En, ook heel mooi: ‘Oh your hair is beautiful, oh tonight’.)

Een andere grote favoriet is There Is A Light That Never Goes Out (1986) van The Smiths, waarin elk couplet begint met het zinnetje ‘take me out tonight’. Neem me mee, zingt Morrissey, naar ergens waar muziek is, waar mensen zijn die jong en vitaal zijn. Het maakt niet uit waarheen. Als hij bijvoorbeeld ‘take me away, today’ gezongen had, had het nummer niet zo’n intens romantische sfeer gehad. Het is opnieuw het woordje ‘tonight’ dat het ‘m doet. Nu zie je twee mensen voor je die uitgaan, de hele nacht rondrijden in een auto en niet naar huis willen. (Al lijkt de liefde wel van één kant te komen, zoals wel vaker bij Morrissey.)

Het huiveringwekkendste ‘tonight’-nummer dat ik ken, is Tonight van The Afghan Whigs, dat voorkomt op het album Congregation (1992). Een nummer dat vanaf de eerste gitaartonen zwanger is van dreiging. Zanger Greg Dulli klinkt zo verleidelijk mogelijk als hij een meisje uit haar kamer probeert te lokken: ‘Come outside and play with me / Tonight’. Het is al gauw duidelijk dat hij weinig goeds in de zin heeft:

Follow me down to the bushes dear
No one will know
We’ll disappear
I’ll hold your hand
We’ll never tell
Our private little trip to hell
Tonight

Het eindigt met een bijna smekend ‘Can I walk you home tonight?’. (Ik zou zeggen: doe het niet, kind.)

We zijn inmiddels ver afgedwaald van de vrolijke uitgaansavond van de disco. Ook Tonight (2008) van Lykke Li heeft daar weinig mee van doen. Maar prachtig is het wel. Lykke Li klonk zelden kwetsbaarder dan in dit nummer, waarin ze haar tranen probeert te verbergen voor degene die achter haar staat en die ze ze onder geen beding kwijt wil raken. Niet vanavond, tenminste. ‘Don’t you let me go, let me go tonight’, zingt ze keer op keer.

In dezelfde lijn ligt Talk Tonight (1995), één van de mooiste b-kantjes van Oasis. Een akoestisch liedje, gezongen door Noel Gallagher, waarin hij zingt over een reddende engel die hem bijstond toen hij een inzinking had tijdens de eerste Amerikaanse tournee van de band. Deze vrouw wist hem ‘a thousand million miles from home’ weer moed in te praten tijdens een lang nachtelijk gesprek.

I wanna talk tonight
Until the mornin’ light
About how you saved my life
I wanna talk tonight
About how you saved my life

Oasis – Talk Tonight (album version)

 

Het laatste woord is aan Iggy Pop, die op zijn album Lust For Life (1977) niet alleen Tonight zong – probeer niet te denken aan de afgrijselijke versie van David Bowie met Tina Turner – maar ook de klassieker The Passenger, dat gaat over zo’n avond waarop de hele wereld aan je voeten lijkt te liggen. ‘Everything looks good tonight’, zingt Iggy, en: ‘The sky was made for us tonight’. Een onsterfelijke regel die de romantische levenslust van ‘tonight’ perfect verwoordt.

Iggy Pop – The Passenger

 

 

© Schift, januari 2014

Share Button
SIETSE MEIJER Geschreven door:

Sietse Meijer begon zijn journalistieke loopbaan bij popblad OOR en schreef daarna over muziek, film, literatuur, media en allerlei andere onderwerpen voor o.m. NRC Handelsblad, Het Parool en de VPRO Gids. Hij werkt als freelancer voor diverse opdrachtgevers.

SCHRIJF ALS EERSTE EEN REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.